2010. január 28., csütörtök

A játékipar nagyjai: Peter Molyneux

Peter Molyneux (ejtsd: Pítör Molinő), a francia nevű angol programozó 1959. május 5-én született a Surrey megyei Guildfordban. Az előző két oldalon bemutatott kollégájához hasonlóan szintén nagy szerepe volt a stratégiai játékok fejlődésében, neki köszönhetjük az istenszimulátorok kategóriájának létrejöttét. Az iparág egyik legismertebb figurájaként rendszeres vendége a különböző gamer és technológiai televízióműsoroknak, mindemellett pedig gyakran tart előadásokat különféle játékexpókon és rendezvényeken.
Karrierjét 1982-ben kezdte, egy saját alapítású cégénél (a Taurusnál) árult olyan floppy lemezeket, melyeken Commodore 64-es és Ataris játékok voltak. A névadás abból a szempontból nagyon szerencsésre sikerült, hogy a Commodore összekeverte őket egy másik, sokkal nagyobb céggel (a csupa nagybetűs TAURUS-szal), minek következtében tíz Amiga számítógépet ajándékozott Molyneux két főt számláló cégének. 1984-től Peter kizárólag a játékfejlesztésre koncentrált, első programja, a The Entrepreneur — mely egy szöveges alapú üzleti szimulátor volt — hatalmasat bukott. Érthetetlen okokból, de Molyneux ennek hatására úgy döntött, hogy addigi partnerével, Les Edgarral új céget alapít, ez lett a Bullfrog. A név úgy született, hogy fogták a Taurus név latin jelentését (ez lenne a bika, azaz bull), majd hozzárakták a békát, mivel az volt Edgar lányának kedvenc állata. Első fejlesztésük az 1988-ban az Electonic Arts által kiadott Fusion nevű shoot-em-up volt, melyet egy évvel később a Populous nevű istenszimulátor követett, mely meghozta a nagy sikert Molyneux-nek. Ezt követően évi egy-három játékkal rukkolt elő a stúdió, nagy sikert az 1991-ben megjelent Populus II, a Sean Cooper nevével fémjelzett 1993-as Syndicate, az 1994-es Theme Park ért el.

Pillanatkép a Populousból

1995-ben az Electronic Arts bekebelezte a Bullfrogot, minek következtében Molyneux a cég elnök-helyettese lett. Valószínűleg azonban nem volt túl elégedett a dolgokkal, mivel 1997-ben, minden idők egyik legjobban várt játéka, a Dungeon Keeper megjelenésének évében otthagyta a céget és megalapította a Lionhead Studios-t. Nem csak ő távozott, három régi Bullfrogos (Mike Diskett, Fin McGechie és Guy Simmons) is új céget alapított, mely Mucky Foot Productions névre hallgatott.

Pillanatkép a Dungeon Keeperből

A Bullfrog az utolsó játékát 2001-ben készítette el, addig még megjelent pár húzónév (a Theme Park World, a Populous: The Beginning és a Dungeon Keeper 2), de végül 2004-ben kénytelenek voltak lehúzni a rolót. A Molyneux vezette Lionhead Studios pedig azóta is él és virul — ami a a három játékot publikált Mucky Foot Productionsról sajnos nem mondható el, pedig potencia bennük is volt.

Populous: The Beginning

Molyneux a Lionheadnél belefogott élete nagy játéka, a Black and White fejlesztésébe — ez volt egyébként az utolsó játék, melyben programozóként is közreműködött, az ezt követő játékoknál már csak és kizárólag dizájner szerepkörben mozgott. A Black and White 2001-ben jött, látott és győzött, függetlenül attól, hogy közel négy évig fejlesztették.

Black and White

Az istenszimulátorok és tamagocsik összeolvadásából született programot a Fable nevű akció-szerepjáték követte, melyet Molyneux-ék a változatosság kedvéért három évig fejlesztettek. A játékosok és a kritikusok egyaránt pozitívan fogadták a programot, melyet 2005-ben a Movies nevű szimulációs program és a Black and White második része követett. 2006-ban ezen programok kiegészítő lemezei, 2008-ban pedig a Fable 2 került a boltok polcaira.

Fable

Azt egyelőre nem tudni, hogy mit hoz a jövő a Lionhead számára. A Black and White megjelenése után a cég belefogott a The Dimitri Project fejlesztésébe, melyről nagyon sok pletyka látott napvilágot. Molyneux pár napja erősítette meg, hogy a program végül a Milo nevű techdemóba fordult át, melyet a stúdió a Microsoft új mimika és mozgásfelismerő kontrolleréhez, a Project Natalhoz fejlesztett. A Milo egy fejlett mesterséges intelligencia, mely a Project Natal segítségével képes felismerni az embereket, üdvözli az ismeretlen érdeklődőket, valamint beszélget is velük.


Videó interjú

Molyneux-t pár napja nevezték ki a Microsoft Gaming Studios európai részlegének igazgatójává, de az új poszt mellett megmarad a Lionhead Studios igazgatója is. Jelen cikket pedig az úriember pár napja elhangzott mondatával fejezném be, mely arra enged következtetni, hogy a Molyneux-boszorkánykonyhában most is főznek valami nagyon érdekeset: "Amivel biztosan nem találkozik majd a publikum, az tíz újabb Peter Molyneux-játék megjelenése."
Bocha

0 megjegyzés :

Megjegyzés küldése