2010. július 27., kedd

Még tovább gyorsítja a grafikát az OpenGL 4.1

Alig négy hónappal az OpenGL 4.0 végleges változatának publikálását követően máris frissítés érkezett a keresztplatformos grafikus fejlesztést lehetővé tevő specifikációhoz. Az új OpenGL 4.1 legfontosabb fejlesztése a 64-bites lebegőpontos vertex shaderbemenetek támogatásának megjelenése, de a specifikáció részét képező OpenGL ES 2.0 kompatibilitási rétegnek köszönhetően a mobil és asztali környezetben egyaránt futó alkalmazások fejlesztése is egyszerűsödött.
Az Adobe Flash 10-hez hasonlóan az új OpenGL szabvány is a különféle platformok teljes kompatibilitását tűzte ki célul, vagyis a hagyományos számítógépek számára készített 3D alkalmazások átalakítás nélkül futtathatóak lesznek OpenGL ES kompatibilis mobiltelefonokon, és WebGL kompatibilis böngészőkben egyaránt. A számos különböző operációs rendszer és hardveres platform közötti kényelmes átjárást biztosító OpenGL 4.1 segítségével a játékfejlesztők könnyebben készíthetnek majd mobiltelefonos átiratokat az asztali számítógéphez vagy épp játékkonzolhoz szánt alkalmazásaikból, de persze mobilok esetén nem árt majd figyelembe venni a célhardver számítási teljesítményét is [(An)Dante].

Ezen kívül lehetővé vált a shaderek bináris formában történő elmentése ill. betöltése is, amely a programok indításakor ill. futása közben tudja a fordítási időt megspórolni. A listán megtaláljuk még a friss ARB bővítményeket is. Az egyik fontos elem a listán az OpenGL szinkronizációs objektumok és az OpenCL esemény objektumok összekapcsolásának lehetősége, amelynek köszönhetően hatékonyabb OpenGL-OpenCL együttműködés valósítható meg. Sok egyéb mellett a hibajelentés és a hibaüzenetek kezelése is javult, ami megkönnyíti a programozók munkáját.
A fejlesztő Khronos Group szerint a specifikáció kidolgozása során különös figyelmet fordítottak arra, hogy az új funkciók a régebbi hardvereken is effektíven legyenek emulálhatóak, ami azt jelenti, hogy nem jelenthet majd problémát az OpenGL 4.1-programok futtatása a korábbi videókártyákon sem. További részletek itt.

0 megjegyzés :

Megjegyzés küldése