2010. július 1., csütörtök

Tervezési minták

"Objektumközpontú programot tervezni nehéz, újrahasznosíthatót még nehezebb. Meg kell találni a megfelelő osztályokat és az osztályok közötti kapcsolatokat. A tervnek igazodnia kell a megoldandó problémához, de eléggé általánosnak kell lennie ahhoz, hogy később könnyen módosítható legyen. A tapasztalt tervezők jó terveket készítenek, a kezdők viszont elvesznek a lehetőségek dzsungelében. Éppen ezért jó lenne, ha a tapasztalt tervezők-fejlesztők valamilyen módon át tudnák adni a kezdőknek a jól működő megoldásokat. Ha egy problémára ismerünk egy megoldási mintát, ami már bevált, akkor azt legközelebb, hasonló problémánál is alkalmazhatjuk. Ezt felismerve, a GoF (Gang of Four – „Négyek bandája”: Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides) összegyűjtötte a tapasztalt objektum-orientált tervezők mintáit (23 darabot) és egységes leírást, magyarázatot készítettek hozzájuk. Így egy katalógust kaptunk, amelyben programtervezési minták találhatók. Az ő definíciójuk szerint a minta: „Egymással együttműködő objektumok és osztályok leírása, amely testreszabott formában valamilyen általános tervezési problémát old meg egy bizonyos összefüggésben.” A tervezési minta azonosítja a részt vevő osztályokat és objektumokat, szerepüket és kapcsolataikat."
Szabolcsi Judit: Szoftvertechnológia, 2010

A fenti bevezető szépen összefoglalta mindazt, amiről én is írni akartam. A magyar nyelvű C#-os könyvek alig-alig foglalkoznak a tervezési mintákkal, csak nyelvi elemek és a .NET környezet bemutatására szorítkoznak. Pedig már egy kezdő programozó is viszonylag hamar beleütközhet olyan problémákba, ahol nagy szüksége lenne egy tapasztalt fejlesztő tanácsaira. Ebben segítnek a tervezési minták, hiszen azok kiállták a gyakorlat próbáját. Ezért érdemes megismernünk őket akkor is, ha nem vagyunk éles fejlesztők, hiszen sok időt nyerhetünk velük…

0 megjegyzés :

Megjegyzés küldése