2011. június 24., péntek

15 éves a Quake

Szerdán ünnepelte születésének 15. évfordulóját minden idők egyik legismertebb FPS játéka, a Quake. A saját korában forradalminak számító, az addig nagyjából síkban történő mozgásba a valódi harmadik dimenziót bevivő játék annyira sikeres volt, hogy még egy technológiai Emmy-díjat is nyert.

Azt, hogy mi minden is volt az "első" a Quake nehéz felsorolni: hiszen a szinte teljesen szabadon - immár függőlegesen is - mozgatható kameraállás mellett ez volt az első PC-s játék is amely teljesértékű internetes többjátékos üzemmóddal érkezett, lehetővé téve, hogy a világ akár ellentétes végein elhelyezkedő játékosok is öszemérhessék tudásukat. Bár a hálózati üzemmód már a Quake előd-sorozatában, a Doom-ban is jelent volt, az azonban még csak helyi hálózaton történő összecsapásokra volt kihegyezve.
A többjátékos küzdelmek lehetősége egyébként stratégiailag is kiváló húzás volt az id Software részéről, hiszen ennek köszönhetően korábban elképzelhetetlen játékközösség kezdett el világszerte formálódni a Quake köré, és olyan rendezvény- ill. versenysorozatok beindítását inspirálta világszerte, mint például a Red Annihilation Quake Tournament, amelynek nyertese például maga John Carmack, az id egyik társalapítójának és a játék fő programozójának első Ferrariját is megnyerte.


Szintén a Quake volt az első játék amely a számítógép központi egysége, a CPU helyett az akkoriban terjedni kezdő 3D-s grafikus kártyákra is képes volt bízni a megjelenítését oroszlánrészét. Ez utóbbi lehetővé tette a játék korábban elképzelhetetlen felbontásban és részletességgel történő megjelenítését, és elindította a videókártyák új generációjának forradalmát is. A Quake születésének 15. évfordulójáról a Bethesda, az időközben az időközben az id Software-t felvásárló holding kiadója egy blogposztban emlékezik meg, amelyben többek között John Carmack visszaemlékezéseit olvashatjuk a játék történelmi jelentőségéről.

0 megjegyzés :

Megjegyzés küldése