2009. október 16., péntek

One, Two, Tao

Eredetileg a TAO Framework beüzemeléséről szerettem volna írni, de mint mindenben itt is megelőztek és egy nagyon profil leírást találtam róla magyar nyelven MaNiAc tollából! Mivel jobbat nemigen tudnék írni ezért egyszerűen plagizálom a bejegyzést. Ne felejtsük a plágium a szakmai elismerés és a hízelgés legmagasabb foka! :)

A Tao Framework

Nos, a Tao Framework egy ingyenes kiegészítés a .NET-hez, amely segítségével például Visual C# nyelven tudunk jó kis OpenGL progikat kódolni. Ennél a Tao persze jóval több, de ez még a jövő zenéje.
Hogy ne kelljen .TXT filéket bújni a csomagban a Tao telepítésével kapcsolatban, gondoltam, pár lépésben elmondom, hogy kell(ene) használatba venni a Tao-t.
Tehát, tegyük fel, hogy a gépen fent figyel egy Microsoft Visual C# 2005 Express Edition, s letöltöttük a Tao oldaláról az aktuális verziót egy .ZIP fájlban. Azért hangsúlyozom a .ZIP-et és nem pedig az Installeres változatot, mert ez utóbbi nálam egész érdekes dolgokat produkált, legalábbis a cikk időpontjában letölthető verzió esetén. Történt ugyanis, hogy letöltöttem és futtatni akartam az Installert, mire közölte, hogy a gépen nincs fent .NET 1.1 Framework. Nem ám, mert .NET 2.0 van fent… Így az automatikus telepítés nálam nem ment, tehát maradt a .ZIP file. Na mindegy, ez se okoz nagy gondot. A lényeg, hogy tömörítsük ki a cuccot egy olyan könyvtárba, ahol nincs útban és ellesz egy jó darabig. Legyen pl:

C:\Program Files\TaoFramework\

Ha ez megvan, indítsuk el a Visual C# 2005 Express-t, majd kezdjünk egy új projectet, az alábbi módon:


Na most, kaptunk egy új projectet, meg egy minimál ablakot, amit mindenki szerkesztgethet kedvére. De hogy lesz ebből Tao meg OpenGL? Nos, hozzá kellene adni a Tao-t a projecthez. Valahogy így:


Kattintsunk a jobb oldalon a Solution Explorer nevű kis ablakszerűségben jobb gombbal a Project nevére, majd válasszuk az Add reference menüpontot. Itt ismét egy ablak lesz a jutalmunk, valami ilyesmi:


Ebben a Browse fülön keressük meg a Tao könyvtárát, s azon belül a
  • Tao.OpenGl.dll
  • Tao.OpenGl.ExtensionLoader.dll
fájlokat. Ezeket kiválasztva már mindenünk meg is van. Illetve majdnem minden… Mi hiányzik még?

Az OpenGLWinFormsControl

Na, ez vajon mi lehet? Ez az a sötét terület az első screenshoton. Egy vizuális elem a Windows Forms-hoz, ami működésében hasonlít például egy gombhoz, vagy szöveghez. Csak egy kicsit más. Ugyanis ez fogja nekünk lehetővé tenni, hogy az ablak felületén OpenGL-lel jelenítsünk meg dolgokat. A Tao weboldalán találtam rá az amúgy elég szegényes Examples szekció alatt egyetlen forrásfájlként. Kicsit szórakoztam vele, beleraktam egy .NET class libraryba, etc, s így most az oldal Letöltések részében figyel, egy .ZIP fájlban. Ezt a .ZIP-et kellene még letöltenünk és kicsomagolnunk belőle az

OpenGLWinFormsControl\OpenGLWinFormsControl\bin\Release\

könyvtárban található Tao.OpenGl.WinFormsControl.dll nevű fájlt a Tao .\bin alkönyvtárába, ahol a többi Tao*.dll file is van. Ha ez megvan, még egy apróság van hátra: fel kellene venni az új elemet a korábban emlegetett palettába a gombok, menük, stb. mellé. Ehhez a legegyszerűbb módszer megkeresni a fent említett Tao.OpenGl.WinFormsControl.dll-t egy Intézőben vagy Total Commanderben, majd belehúzni a Visual C# 2006 Designer palettájába.


Voilá! Kész vagyunk! A kontroll-t oda tudjuk húzni az ablakba, át tudjuk méretezni, stb. (aki nem, az írjon mailt, mert ott valami elromlott…) A következő cikkben elkövetjük az első progit, szóval stay tuned!

Update: Tao v2.0

Igen, ez a nagy helyzet. A cikk megírása után kb. egy hónappal egy cimbi felhívta a figyelmet arra, hogy kijött a 2.0, ami azért hozott pár újdonságot. Első körben, ami a legfontosabb, hogy ez már .NET Framework 2.0-t követel magának, az előző verzióval szemben, ami ugyebár .NET 1.1-re épített. Ha valaki a 2.0-ás Tao-t akarja használni, figyelnie kell még egy-két változásra azon túl, hogy milyen .NET Framework verziót használjon. Íme ezek a változások, röviden:
  • A Tao.OpenGl.ExtensionLoader.dll nevű assembly megszűnt (valószínűleg beleolvasztották a Tao.OpenGl.dll-be), így ezt már ne keresse senki, mikor az "Add reference..." menüi temet piszkálja...
  • Kell viszont mostantól egy másik asszembly reference-nek. Ez a Tao.Platform.Windows.dll névre hallgat. A nevéből ítélve gondolom a Pingvineseket ez nem érinti.
  • Lehet használni a Win32 Installert-t, nem kell a zippel kínlódni, ez már jól működik, bár a végén a GAC-os opció nekem semmit sem csinált.
További említeni való, hogy az OpenGLWinFormsControl-ból csináltam egy 2.0-s buildet, ez is felkerült a site-ra, letölthető:

Hát, ennyit tapasztaltam eddig, mint változást, mióta felraktam a 2.0-s Tao-t. Ha találok még, természetesen frissíteni fogom ezt a cikket. Legközelebb már rajzolunk is valamit.

0 megjegyzés :

Megjegyzés küldése