
A Tao Framework
Nos, a Tao Framework egy ingyenes kiegészítés a .NET-hez, amely segítségével például Visual C# nyelven tudunk jó kis OpenGL progikat kódolni. Ennél a Tao persze jóval több, de ez még a jövő zenéje.
Hogy ne kelljen .TXT filéket bújni a csomagban a Tao telepítésével kapcsolatban, gondoltam, pár lépésben elmondom, hogy kell(ene) használatba venni a Tao-t.
Tehát, tegyük fel, hogy a gépen fent figyel egy Microsoft Visual C# 2005 Express Edition, s letöltöttük a Tao oldaláról az aktuális verziót egy .ZIP fájlban. Azért hangsúlyozom a .ZIP-et és nem pedig az Installeres változatot, mert ez utóbbi nálam egész érdekes dolgokat produkált, legalábbis a cikk időpontjában letölthető verzió esetén. Történt ugyanis, hogy letöltöttem és futtatni akartam az Installert, mire közölte, hogy a gépen nincs fent .NET 1.1 Framework. Nem ám, mert .NET 2.0 van fent… Így az automatikus telepítés nálam nem ment, tehát maradt a .ZIP file. Na mindegy, ez se okoz nagy gondot. A lényeg, hogy tömörítsük ki a cuccot egy olyan könyvtárba, ahol nincs útban és ellesz egy jó darabig. Legyen pl:
Hogy ne kelljen .TXT filéket bújni a csomagban a Tao telepítésével kapcsolatban, gondoltam, pár lépésben elmondom, hogy kell(ene) használatba venni a Tao-t.
Tehát, tegyük fel, hogy a gépen fent figyel egy Microsoft Visual C# 2005 Express Edition, s letöltöttük a Tao oldaláról az aktuális verziót egy .ZIP fájlban. Azért hangsúlyozom a .ZIP-et és nem pedig az Installeres változatot, mert ez utóbbi nálam egész érdekes dolgokat produkált, legalábbis a cikk időpontjában letölthető verzió esetén. Történt ugyanis, hogy letöltöttem és futtatni akartam az Installert, mire közölte, hogy a gépen nincs fent .NET 1.1 Framework. Nem ám, mert .NET 2.0 van fent… Így az automatikus telepítés nálam nem ment, tehát maradt a .ZIP file. Na mindegy, ez se okoz nagy gondot. A lényeg, hogy tömörítsük ki a cuccot egy olyan könyvtárba, ahol nincs útban és ellesz egy jó darabig. Legyen pl:
C:\Program Files\TaoFramework\
Ha ez megvan, indítsuk el a Visual C# 2005 Express-t, majd kezdjünk egy új projectet, az alábbi módon:

Na most, kaptunk egy új projectet, meg egy minimál ablakot, amit mindenki szerkesztgethet kedvére. De hogy lesz ebből Tao meg OpenGL? Nos, hozzá kellene adni a Tao-t a projecthez. Valahogy így:

Kattintsunk a jobb oldalon a Solution Explorer nevű kis ablakszerűségben jobb gombbal a Project nevére, majd válasszuk az Add reference menüpontot. Itt ismét egy ablak lesz a jutalmunk, valami ilyesmi:
- Tao.OpenGl.dll
- Tao.OpenGl.ExtensionLoader.dll
fájlokat. Ezeket kiválasztva már mindenünk meg is van. Illetve majdnem minden… Mi hiányzik még?
Az OpenGLWinFormsControl
Na, ez vajon mi lehet? Ez az a sötét terület az első screenshoton. Egy vizuális elem a Windows Forms-hoz, ami működésében hasonlít például egy gombhoz, vagy szöveghez. Csak egy kicsit más. Ugyanis ez fogja nekünk lehetővé tenni, hogy az ablak felületén OpenGL-lel jelenítsünk meg dolgokat. A Tao weboldalán találtam rá az amúgy elég szegényes Examples szekció alatt egyetlen forrásfájlként. Kicsit szórakoztam vele, beleraktam egy .NET class libraryba, etc, s így most az oldal Letöltések részében figyel, egy .ZIP fájlban. Ezt a .ZIP-et kellene még letöltenünk és kicsomagolnunk belőle az
OpenGLWinFormsControl\OpenGLWinFormsControl\bin\Release\
könyvtárban található Tao.OpenGl.WinFormsControl.dll nevű fájlt a Tao .\bin alkönyvtárába, ahol a többi Tao*.dll file is van. Ha ez megvan, még egy apróság van hátra: fel kellene venni az új elemet a korábban emlegetett palettába a gombok, menük, stb. mellé. Ehhez a legegyszerűbb módszer megkeresni a fent említett Tao.OpenGl.WinFormsControl.dll-t egy Intézőben vagy Total Commanderben, majd belehúzni a Visual C# 2006 Designer palettájába.

Voilá! Kész vagyunk! A kontroll-t oda tudjuk húzni az ablakba, át tudjuk méretezni, stb. (aki nem, az írjon mailt, mert ott valami elromlott…) A következő cikkben elkövetjük az első progit, szóval stay tuned!
Igen, ez a nagy helyzet. A cikk megírása után kb. egy hónappal egy cimbi felhívta a figyelmet arra, hogy kijött a 2.0, ami azért hozott pár újdonságot. Első körben, ami a legfontosabb, hogy ez már .NET Framework 2.0-t követel magának, az előző verzióval szemben, ami ugyebár .NET 1.1-re épített. Ha valaki a 2.0-ás Tao-t akarja használni, figyelnie kell még egy-két változásra azon túl, hogy milyen .NET Framework verziót használjon. Íme ezek a változások, röviden:
Hát, ennyit tapasztaltam eddig, mint változást, mióta felraktam a 2.0-s Tao-t. Ha találok még, természetesen frissíteni fogom ezt a cikket. Legközelebb már rajzolunk is valamit.

Voilá! Kész vagyunk! A kontroll-t oda tudjuk húzni az ablakba, át tudjuk méretezni, stb. (aki nem, az írjon mailt, mert ott valami elromlott…) A következő cikkben elkövetjük az első progit, szóval stay tuned!
Update: Tao v2.0
Igen, ez a nagy helyzet. A cikk megírása után kb. egy hónappal egy cimbi felhívta a figyelmet arra, hogy kijött a 2.0, ami azért hozott pár újdonságot. Első körben, ami a legfontosabb, hogy ez már .NET Framework 2.0-t követel magának, az előző verzióval szemben, ami ugyebár .NET 1.1-re épített. Ha valaki a 2.0-ás Tao-t akarja használni, figyelnie kell még egy-két változásra azon túl, hogy milyen .NET Framework verziót használjon. Íme ezek a változások, röviden:
- A Tao.OpenGl.ExtensionLoader.dll nevű assembly megszűnt (valószínűleg beleolvasztották a Tao.OpenGl.dll-be), így ezt már ne keresse senki, mikor az "Add reference..." menüi temet piszkálja...
- Kell viszont mostantól egy másik asszembly reference-nek. Ez a Tao.Platform.Windows.dll névre hallgat. A nevéből ítélve gondolom a Pingvineseket ez nem érinti.
- Lehet használni a Win32 Installert-t, nem kell a zippel kínlódni, ez már jól működik, bár a végén a GAC-os opció nekem semmit sem csinált.
Hát, ennyit tapasztaltam eddig, mint változást, mióta felraktam a 2.0-s Tao-t. Ha találok még, természetesen frissíteni fogom ezt a cikket. Legközelebb már rajzolunk is valamit.
0 megjegyzés :
Megjegyzés küldése