2010. április 6., kedd

ATIs Canossa-járás az OpenGl-ért!

Mostanában nem sok bejegyzés született, tudom és azt is, hogy főleg az OpenGL témát hanyagoltam el (meg a DirectX-et nagyon). Ennek több oka is volt. Egyrészt pihenéssel töltöttem a szabadidőmet másrészt pedig nem volt OpenGL driver a gépemen. Bizony. Anélkül pedig elég nehéz meglenni. De mi a probléma? Le kell csak tölteni a grafikus kártya meghajtóját és telepíteni, és kész. Igen, ez asztali gépeken ennyi de noti esetében már zűrösebb a dolog. Egyrészt a kártya drivere fent volt, és minden működött is DirectX alatt, csak épen az OpenGL-et az MS Gdi könyvtára emulálta, amiről először a MilkShape 3D program tájékoztatott.

Milkshape 3D System Info, elsőre

Jó, rendben, az OpenGL v1.1 elérhető volt, de erről inkább ne is beszéljünk, főleg az MS féle Gdi által nyújtott teljesítményről. Szóval a kártya működött, a drivere fent volt csak éppen az OpenGL hiányzott. Vakartam a fejemet rendesen. Most mi lesz? Hiszen volt! Működött!
Szóval egy HP ProBook 4510s notit nyúzok Ati Mobility Radeon HD 4300 grafikus kártyával. Nagyon jó masina, semmi gond nem volt vele. Egészen addig, míg az ember nem akarja frissíteni a grafikus kártya meghajtóját. Akinek még nem lenne ATI vagy NVIDIA gpu-val felszerelt hordozható masinája az most jól figyeljen, sem az ATI, sem az NVIDIA esetében nem lehet feltelepíteni a hivatalos asztali gépekre szánt meghajtókat! Helyette a noteszgépgyártótól kell(ene) beszereznünk azokat. Ez több problémát is magában hordoz: egyrészt a notesz gyártója nyilván nem frissíti a meghajtót olyan rendszerességgel, mint az ATI vagy az NVIDIA, másrészt extrém esetben előfordulhat, hogy egy régebbi modell esetében a gyártók már nem is foglalkoznak többet a meghajtók frissítésével. Szevasz, tavasz!
Szerencsére akad pár ügyes kezű ember, akik megoldották ezt a problémát, létrehozták a DH Mobility Modder.NET ATI Edition programot, amivel saját magunk módosíthatjuk az ATI által kiadott asztali drivereket. (A programnak akad NVIDIA-s változata, de az még béta állapotban van.)


Működéséhez .NET futtatókörnyezet és az MSXML 6.0 csomag telepítése szükséges - ez utóbbi meglétét a program ellenőrzi is. Használata igen egyszerű, a gyári meghajtócsomag telepítőjét el kell indítani, az állományok kitömörítése után azt leállítani, majd a Mobility Moddernek megmutatni a mappát, ahová a kicsomagolt meghajtó fájljai kerültek. Ezután pár másodperc várakozás után máris elkészül a módosított telepítőkészletünk, amit immáron hiba nélkül telepíthetünk fel a noteszgépünkre.
Ok, ok de hogy jön ez ide? Nos úgy, hogy én is feltelepítettem a netről letölthető legfrissebb ATIs csomagot amit a fenti programmal moddoltam és hiba nélkül telepíttettem. Vagyis csak úgy tűnt, mert OpenGL az nem volt. Na mondom, akkor most jön az uninstall, újraindítás és a gyári meghajtó csomag telepítése és újraindítás és...és...hát OpenGL az nem volt. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a modder hibája volt a dolog, de valami történt az biztos. Másrészt a Catalyst Control Center (CCC) szerint volt OpenGL a gépemen. Nos, ilyenkor kezdtem ideges lenni és vakarni a fejemet. Mindenféle driver konfigurációt kipróbáltam de semmi nem adta vissza az OGL-t. Kemény guglizás következet és ez első tipp amit reménysugárnak fogtam fel a következő volt:
To fix the OpenGL problem open the registry editor (start=>run=>regedit) and change the "Dll" key from "atioglx2.dll" to "atioglxx.dll" in both of the following keys:
- HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\OpenGLDrivers\ati2dvag
- HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\OpenGLDrivers\atifglws
Nos, nálam semmi ilyesmi nem volt, így nem segített rajtam. De nem adtam fel és a következő két link meg is adta megoldást:
A megoldás egyébként pofon egyszerű volt, letöltöttem a 10.3a csomagot [C10-3_mobility_vista_win7_32_dd_ccc.exe] és telepítettem. Újraindításra nem volt szükség és lám csodát az OpenGL újra működött, mert a MilkShape márt OpenGL v3.2 írt ki! Hurrá!

Milkshape 3D System Info, másodikra

Hogy miért kínlódtam ennyit? Mert ez a csomag még nem volt elérhető akkor, amikor a Canossa-járásom elkezdődött. Majdnem két hetet kellet várnom arra, hogy újra legyen OpenGL driverem. És mi ebből a tanulság? Hát az kedves olvasó, hogy soha ne próbáljunk megjavítani egy olyan dolgot ami működik!
Persze nagy a csábítás, mert az ember mindig azt reméli titkon egy új drivertől, hogy szebb és okosabb kártyája lesz, de sajnos ez nem mindig igaz, főleg a mobil gépekbe rakott kártyák esetében. A következő linken egy hihetetlen tanulságos írás olvasható arról, hogy mennyit jelent a sebesség terén a driver frissessége az ATI mobil kártyáinak esetében: Nagy Mobility Catalyst teszt
Összesummázom, semmit sem! Teljesen felesleges frissítgetni főleg akkor, ha működik minden! Becsüljük meg.

1 megjegyzés :

  1. pont így jártam én is, bár van egy olyan érzésem, hogy a registry módosítás kellett hozzá, hogy működjön. Persze nincs kedvem kipróbálni, mert így is 1 hét alatt oldódott meg a probléma, de sztem először reg. módosítás, aztán a kis "checker" progival leszedni az új drivert, meg feltelepíteni, és lám, nekem is lett OpenGL 3.3-am!
    Köszi!
    ;)

    VálaszTörlés