2011. március 6., vasárnap

Elkészült a WebGL 1.0-s szabvány

[Prohardver] A Khronos Group a GDC (Game Developers Conference) alkalmával bejelentette, hogy elkészült a WebGL 1.0-s szabvány, ami a háromdimenziós tartalmak böngészőben való megjelenítését kínálja. A platform az OpenGL ES 2.0 alapjaira épül, vagyis a natív támogatáshoz ez a felület kell, de a PC-k az OpenGL 2.1-es API-n keresztül is használhatók. A Google Chrome 9 már kezeli a WebGL-t, továbbá az érkező Firefox 4.0, Opera 11.50 és az új Safari számára sem jelent majd problémát a háromdimenziós tartalmak megjelenítése.

Agyturkász program webGL-ben

A technológia alkalmazásával a fejlesztők a javascript felületen keresztül hívhatnak meg WebGL-es alkalmazásokat, melyek beágyazhatóak más HTML-es tartalmak mellé. A rendszer legnagyobb előnye, hogy az okostelefonoktól kezdve, a tableteken át, az izmosabb PC-kig minden támogatott, vagyis teljesen univerzális felületről van szó. Természetesen a gyors feldolgozáshoz szükség van egy megfelelően felkészített grafikus driverre is, de ez a mobil termékek esetében adott, a PC-n pedig az AMD natívan, míg az NVIDIA OpenGL-en keresztül már támogatja a WebGL-t. Persze a végleges specifikációk bejelentésével már minden érintett rátérhet a natív támogatásra, így az eszközillesztőkben a következő frissítésekor már teljesek lehetnek a WebGL-lel kapcsolatos funkciók.

Az emberi test webGL-ben

A WebGL támogatásában érdekelt partnerek már szállítják a megfelelő fejlesztőeszközöket, melyek között megtalálható a C3DL, a CopperLicht, az EnergizeGL, a GammaJS, a GLGE, a GTW, az O3D, az OSG.JS, a SceneJS, a SpiderGL, a TDL, a Three.js és az X3DOM. Gyakorlatilag minden adott a háromdimenziós weboldalak vagy webes alkalmazások létrehozásához. A mobil kütyük forradalmához is abszolút felhasználható a platform, hiszen szinte mindegyik okostelefon és tablet támogatja az OpenGL ES 2.0-s felületet, ami a WebGL natív gyorsításához szükséges. Ennek köszönhetően olyan lehetőségek nyílnak meg a fejlesztések előtt, amelyek megváltoztathatják az internetről jelenleg alkotott képet.


Impozáns kifestő webGL-ben

A Khronos Group nem pihen, jön a WebCL

A WebGL 1.0-s specifikációinak bejelentése mellett a szervezet arról is beszámolt, hogy dolgoznak a WebCL nevű platformon, mely az OpenCL API-ra épül, és lényegében a grafikus processzor erejét fogja kamatoztatni a weben, általános számítások mellett. A Khronos Group szerint a WebCL alkalmazásával, fizikával és mesterséges intelligenciával kapcsolatos számítások hozhatók létre egy WebGL-ben írt programon belül, ami főleg a webes játékok esetében jelent majd áttörést, de nem elképzelhetetlen az interneten fellelhető videók és képek minőségének valós idejű felskálázása sem.
A webes forradalom tehát szépen formálódik, így a jövő roppant érdekesen alakul. A WebGL és a későbbi WebCL nagyobb szerepet ró a grafikus processzoroknak, ami soha nem látott tartalmak kivitelezését teszi lehetővé.

0 megjegyzés :

Megjegyzés küldése